Alla inlägg den 31 augusti 2009

Av Karlsson - 31 augusti 2009 10:54

I helgen har jag varit på kurs för en mästare inom gebitet Hund. Jag har träningsvärk, huvudvärk och är mer tom i bollen än vanligt - men nöjd! Så jäkla nöjd med helgen och med att ha fått se, lära och höra från en som kan sin sak - Mr Gerard O'Shea. Är det någon som företräder hundarna inom hundsporteriet så är det han. Han är rak och ärlig och ser till att man får sina fjäll borttagna från ögonen och får sig en skopa för de fel som man själv gör i hanteringen av sin hund. Inget hymmel här inte!


Varför rycker husse/matte i kopplet om de vill att hunden skall lyssna på vad de förmedlar med kropp och röst? Vilken hund lyssnar om husse/matte upprepar och tjatar ihjäl den med ett kommando? Om inte husse/matte  gör så att hunden har det kul och trevligt banan - hur tror de att den ska kunna ge det intrycket inför domaren? Om de inte har kontakt med din hund hemmavid, hur tror de att de ska kunna ha det i en miljö med tusen intressanta dofter och ljud?


Många är de tankeväckande sanningar som man får konkret ställda inför sig. Håller jag på och tränar själv så blir jag ju hemmablind för de misstag jag själv gör - så jösses, så bra detta är att bli ställd inför en sanningens spegel där alla misstag jag själv gör naket avslöjas och påtalas. Det är ju på detta sätt jag själv kan utvecklas, dvs genom att bli medveten om missarna försöka förändra eller få bort dessa.


De råd och den summering som gavs för egen del när dagen gick mot sitt var i alla fall att det såg bra ut, mycket bra. Behöver jag tala om att jag är jätteglad för detta? Tack för det GO! Självförtroendet fick sig en rejäl välbehövlig dos. Det som behövdes korrigeras något var koreografin och förbättring av den egen hållningen. More  attitude! Hundarna var ju perfekta i sig vilket jag ju redan vet.  ;o)


Gerards kurser i Anatomi och Handling rekommenderas. Här är länken till hans företags hemsida där ni i kalendern kan se när & var kurstillfällen ges;  Gerard O'Shea  Lyd ett gott råd; Gå en kurs för honom om tillfälle ges, din syn på hunderiet blir aldrig densamma!


Nu skall det ut och tränas "attitude" och PÅNDUS för fulla muggar.

Presentation

Translate

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards