Direktlänk till inlägg 8 september 2009

Älskade Chokladhunden min

Av Karlsson - 8 september 2009 21:01

  

Hemkommen från veterinären så kommer reaktionen, tårarna trillar och jag skakar som ett asplöv. Varför? Jo, min älskade chokladhund Anni var ute en stund i eftermiddags och kom sedan in och la sig i sin korg. Jag märkte inget konstigt när hon kom in, men så ser jag att de andra hundarna stillnar och sluter upp kring henne. Hennes valp Ewert lägger sig bara helt lugnt och stilla jämsides med henne, ett inte så vanligt beteende i tandtrillar och slyngelåldern som han är just nu. När jag går fram så ser jag vad som har hänt. Ett hål, ett stort hål rakt in i bröstet! Bogben och bröstkorg syns under blodet som pumpar ut ur hålet. En typisk sticksårskada om det vore en häst - nu är det Anni som råkat ut för detta.


Här får jag helt hjärnsläpp! Kommer inte på ett enda telefonnummer, jag som har ett otroligt sifferminne i vanliga fall. Jag klarar inte av att få fram kontaktlistan eller telefonnummer på mobilen heller. Kommer på 118118 och de hjälper mig ringa först till vår lokala veterinär - inget svar. Ringer nästa, dvs Tassarnas Djurklinik i Töreboda, men dit får vi inte komma - de har inte tid med oss. Ringer vidare till Vadsbo Veterinär i Mariestad som tar emot oss direkt. Som tur är så var min son Jonathan hemma, han följer med i bilen och tar hand om Anni (och mig) medan jag försöker köra.


Skadan är ca 4-5 cm djup, ett sticksår rakt in mellan bogblad och bröstkorg som har penetrerat rakt in i nervknuten till höger framben. Hon har lite känsel i tårna konstaterar veterinären, men det är för tidigt att säga om rörelseförmågan kommer att bli nedsatt eller ej.


Nu är hon hemma, sydd och med strut på huvudet, nedbäddad i vårt sovrum. Denna gång fick vi med smärtstillande tabletter för några dagar framöver, och med en försäkran att vi får fler om det så behövs. Det känns skönt med tanke på hur hemskt det var för Bella för en kort tid sedan. Efter en operation där det togs bort sporrbenet släpptes hon iväg hem av den Djurkliniken helt utan förskrivning av smärtstillande - vilket vi och apotekspersonalen upptäckte när jag skulle hämta ut receptet 5 minuter innan stängningsdags. Försök få tag i en veterinär i Skaraborg vid den tiden! Det blev en fruktansvärd natt för Bella och för oss - hon låg och "grät" och gnydde av smärta hos oss under hela första natten igenom. Den upplevelsen  hoppas jag att Anni slipper nu.



 
 
Ingen bild

belgarmatte

9 september 2009 09:08

vilken otäck händelse! Krya på dig Anni Chokladhund! Klappa på Anni och kram till matte från oss.

 
Ingen bild

vicke

9 september 2009 15:40

Hoppas hon kryar på sig. det är alltid lika jobbigt när dom skadar sig eller blir sjuka//Vicke

 
CarinaJ

CarinaJ

9 september 2009 21:56

men för h.........
det gör ont i hela mig........
så många år inom akutvård och ändå.......när djuren blir dåliga eller det sker olyckor så vänder min mage sig.....

krama varandra och Anni....måtte hon bli bra

http://www.skaneskrabban.se

 
Tatijana

Tatijana

10 september 2009 15:09

Huff så skummelt. Håper det går bra med henne.
Seriøst? En dyrlege som ikke gir ut smertestillende burde virkelig få smake sin egen medisin, du er uhumanisk å ikke gi smertestillende til noen som trenger det. Jeg hadde blitt så sint!!

God bedring til din Chocolade hund! Håper hun kommer seg!

http://www.gaardshund.net

 
Ingen bild

Erika

10 september 2009 17:16

Ja jag blev ordentligt omskakad när det gick upp för mig vad som skett. Tack alla för omtanken!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karlsson - 5 januari 2018 23:39

  Usch så det tog emot att åka till My Dog i år! Det kändes verkligen att jag var trött på utställningar då  höstens flackande verkligen hade sugit musten och lusten ur mig trots alla positiva framgångar. Jag kände att jag ville vara hemma, men då ...

Av Karlsson - 18 december 2017 23:00

Så, där kom sista utställningen för året - SVENSK VINNARE Dog Show 2017 på Hundmässan, Stockholm den 17 december. Vilken fenomenal avslutning & final på detta utställningsår det blev!    För Hurrelvingens Maia Nebula var det premiär med inomhusu...

Av Karlsson - 13 november 2017 07:15

  Så då var det dags igen, nu för World Dog Show 2017 den 12 november 2017 i Leipzig, Tyskland. Hundarna börjar bli rätt vana nu vid såväl bilåkning och färjtransporter och gör sig bekvämt nedbäddade i såväl färjhytternas bäddar som mjuka, sköna ho...

Av Karlsson - 9 november 2017 07:15

  Så var vi inte hemma många dagar förrän det var dags igen att packa om utställningsväskan och ge sig iväg. Nu med sikte på German Winner Dog Show 2017 i Leipzig, Tyskland, den 8 november 2017. Kent följde med denna gång och även hundarna DK VV-17...

Av Karlsson - 6 november 2017 06:45

    Jag hade anmält SE UCH Stolta Ebbas Eiktyrner Of Sweden och SE JV-16 Stolta Ebbas Yrsa Af Tinka till Dansk Vinnarutställning 2017 i Herning Danmark. Så den 3:e november var det dags att packa bilen med utställningsgrejor och hundarna och ...

Presentation

Translate

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards