Direktlänk till inlägg 3 juni 2010

Eniro - O-ordningens högborg...

Av Karlsson - 3 juni 2010 08:55

  

...som företagare får man kontakt med mer eller mindre seriösa och ansvarstagande firmor - hantverkare såväl som annonsföretag. Men förstapriset i kategorin "högra handen vet inte vad den vänstra gör" har Eniro tagit. I slutet av förra året tecknade jag avtal om annonsering hos Eniro. Ett avtal för telefonkatalogen och Gula Sidorna samt ett avtal för webannonsering på Internet - med var sin försäljare då det hanterades av helt olika avdelningar inom/under Eniro. Dyrt och krångligt - JA!


Vid årsskiftet omorganiserades Eniro och det blev nu en försäljare för alla ingående delar, telefonkatalog, Gula Sidorna, webannons m m under Eniro AB. Sedan nu under våren så kontaktades jag (och många andra) av en försäljare pga av att Eniro AB nu ville häva ingått avtal och bryta tecknad period och teckna ett nytt avtal.

Bakgrunden är att avtalen löpt årsvis medan katalogens uppgifter färdigställs och trycks i april - alltså har det tidigare blivit fyra månader "gratis" övelapp för de som inte längre vill annonsera i nästkommande års telefonkatalog...därav Eniros omändring av avtalsperioderna.


Eniro har ju slogan att de kan svara på allt, men det har visat sig vara en överdrift av stora mått! När försäljaren kom på kundbesök så hade hon inte uppgifter om de avtal jag tecknat, hade inte några uppgifter på vilka försäljare som jag tecknat mina avtal med - kunde inte ens hitta dem trots att jag givit henne deras namn och direkttelefonnummer - "-...det fanns inte någon med det namnet inom företaget". När jag ringde fick jag däremot kontakt direkt, och han påstod bestämt att han inte hade bytt namn och fortfarande jobbade kvar i företaget....


När vi kommit så långt att ett nytt avtal var tecknat så skulle det som var inbetalt för resterande period krediteras på faktura för det nyingångna avtalet. Det kom en kreditfaktura där ett belopp fanns angivet men där utbetalningsavin var MAKULERAD. Jag kontaktade min en-försäljare-för-alla-tjänster och hon i sin tur kontaktade faktureringsavdelningen och jag fick svaret "-faktureringsavdelningen kommer att kontakta dig för att reda ut vad som blivit fel.".


Idag kom en faktura från Eniro AB - en faktura för det nya avtalet gällande den nya perioden april-april. En faktura på totalbeloppet för hela perioden, alltså ett  helt år. Ingen kreditering. När jag ringde och frågade varför inte krediteringen inte fanns med fick jag följande förklaring:


"-Vi gör alltid så.", säger Eniro.


"-Men, hur gör jag med fakturan och det belopp för ett helt år som står där? Menar ni att det är det beloppet som jag skall betala in?", säger jag.


"-Ja. Nej, det beloppet skall du själv dra bort krediteringsfakturans belopp från och så betala in mellanskillnaden.", säger Eniro.


"-Men, jag kan ju inte ha en faktura med ett angivet belopp och sedan ha betalt in ett helt annat belopp. Ett belopp som det inte finns någon referens till eftersom det på krediteringsfakturan står att beloppet är MAKULERAD. Det fungerar inte i min redovisning.", sa jag.


"-Varför har ni MAKULERAT krediteringen?", frågade jag.


"-Vi gör så.", svarade Eniro.


"-Varför har ni inte betalat ut det belopp som krediterats (för det gamla avtalet och resterande av detta året)?", sa jag.


"-Vi gör alltid så här.", sa Eniro.


"-Jamen, i min värld så - om någon kund krediteras - så antingen görs en utbetalning av krediterat belopp. Eller så på den nya fakturan så dras den summa som krediterats från totalbeloppet, och så faktureras man på mellanskillnaden.", sa jag.


"-Så gör inte vi.", sa Eniro...



  


Tar man detta i beaktande när det gäller serviceminded kundorientering mot bakgrunden av slogan  "Eniro kan ge Dig svar på allt" - så visst stämmer det alldeles förträffligt bra. Huvet på spiken, kan man säga. Svar får man ju, men användbarhet är en annan femma...

Men det vete sjutton om det blir någon fortsättning på Eniro AB då konkurrenten Hitta.se dessutom ju har ett jämförbart stort utbud av liknande tjänster, och jag har upptäckt att man hittar info om t ex telefonnummer hos dem vilket man inte gör hos E. Som man frågar får man svar heter det ju, men ibland får man inte ens det hos Eniro...

 
 
Skaffaren

Skaffaren

3 juni 2010 10:15

Jag har helt skippat Eniro av skäl som inte får plats i kommentarsfältet. Det kan vi ta muntligt någon gång.

http://skaffaren.blogspot.com

 
Erika

Erika

3 juni 2010 10:28

Hahaha! Hmmm kan mycket väl tänka mig innehållet i den kommentaren! Väntar med spänning på att få en uppdatering... ;O))

http://stoltaebbas.bloggplatsen.se

 
CarinaJ

CarinaJ

3 juni 2010 11:16

ska man skratta eller gråta :-S ;-D ???

http://www.skaneskrabban.se

 
Erika

Erika

3 juni 2010 11:24

Jaa du, det bästa är att skaka fram dögrävarhumorn' och skratta åt eländet! ;) Vänta bara tills jag berättar om begravningsentreprenörn'! :o(

http://stoltaebbas.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Eniro fan

3 juni 2010 17:36

Synd att du sett baksidan av Eniro, en sida som sällan kommer fram. Att man kan fråga Eniro om vad som helst är helt korrekt o sen gör de va de kan för att svara på ens fråga. Men detta är telefonisterna, de som har hand om fakturor kundmöten, bokning av annonser osv är en HELT annan avdelning.
Telefonisterna är klippor i vardagen som räddar mig (och flertalet andra) från alla möjliga olika situationer, i bil, på stan, på mötet, på familjemiddagen osv.

 
Ingen bild

DinDel fan

3 juni 2010 19:41

DinDel - de tar bara 1/4 av den summan som det kostar hos E för jämförbar tjänst. DinDel bygger också upp hemsida länkad till Google. Fungerar jättebra. Kolla!

 
Erika

Erika

4 juni 2010 07:37

Dindelfan: Tack för tipset! Jag har fått det på mailen nu också och det verkar vara bra mycket förmånligare. Hoppas att de får fart på hemsidan också.

http://stoltaebbas.bloggplatsen.se

 
Erika

Erika

4 juni 2010 07:56

Enirofan: Den "baksida" som du kallar det, är den egentliga och huvudsakliga funktionen som Eniro AB har, och i den egenskapen den funktionen som alla företag kommer i kontakt med. Företagets egentliga funktion är att vara en annonsplats i telefonkatalog, GulaSidorna, Företagsregistret och web för företag och andra som vill nå ut med information om att de finns, var de finns och hur de kan nås! Servicen att "kunna ge svar" på allas frågor är väl snarare en tjänst utöver och en gratistjänst, och det som i själva verket kan kallas för baksidan av Eniro. En gratisfunktion som kanske inte är den viktigaste för den kategorin som betalar för att synas i telefonkatalog, GulaSidorna och webben...
Och därför borde den funktionen vara den som fungerar allra bäst och den som företaget borde se till fungerar smidigast och är serviceminded gentemot kund. Det är ju den som drar in pengar till företaget, inte telefonisterna...

http://stoltaebbas.bloggplatsen.se

 
Eniro Kundombudsman

Eniro Kundombudsman

15 juni 2010 09:56

Fantastisk fina bilder på hundar men oj, vilken tråkig läsning om Eniro. Om du fortfarande inte fått kreditfaktura som ska korrigera löptiden som har blivit förändrad är du välkommen att kontakta mig kundombudsman@eniro.com. Du hänvisar till "ge svar på allt" och det är precis det som Eniros telefonister gör men det samtal du hänvisar till är inte dem utan Eniros kundservice. Självklart ska de hjälpa dig men tydligen blev det lite fel. Kontakta mig så löser jag detta! Med vänlig hälsning, Catharina Wallin Eniro kundombudsman.

http://www.eniro.com

 
Erika

Erika

15 juni 2010 10:17

Hej Eniro Kundombudsman:
Om nu ett företag går ut via reklam i massmedia med slogan "Vi kan ge dig svar på dina frågor" så förmodar jag att detta även för genomsyra hela företaget! De s k telefonisterna är bara fasaden utåt förseende den allmänna kunden med svar som många gånger fås säkrare via googling eller på Hitta.se.
Jag har varit ute för ett antal gånger vid kontakt med Eniro, där jag fått guida "telefonisten" i att söka i rätt forum och få fram rätt svar via just Google. De har i första hand gett mig svar att det inte finns någon uppgift på det jag sökt.
OCH, har ett företag som huvuduppgift att samla in information och ge ut denna information i form av Telefonkatalog, Gula Sidor, Företagsdelen och Web så ta mig 17 om denna funktion bör prioriteras framför gratistjänsterna! Jag som företagare betalar för att få in rätt information som jag betalar för samt att få rätt information från de försäljare eller andra uppdragstagare i företaget ifråga. och förutsätter givetvis att den information jag erhåller från en person i företaget även koordineras inom företaget så att den andra personen på en annan avdelning inom företaget känner till/vet/har samma information! Är avdelningar inte koordinerade med varandra, har olikartade värderingar inom företaget eller inkompatibla system ger detta starka indikationer på att något är riktigt fel och osynkroniserat inom företagets struktur - vilket är något som betaltkunder inte accepterar i längden.

http://stoltaebbas.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karlsson - 5 januari 2018 23:39

  Usch så det tog emot att åka till My Dog i år! Det kändes verkligen att jag var trött på utställningar då  höstens flackande verkligen hade sugit musten och lusten ur mig trots alla positiva framgångar. Jag kände att jag ville vara hemma, men då ...

Av Karlsson - 18 december 2017 23:00

Så, där kom sista utställningen för året - SVENSK VINNARE Dog Show 2017 på Hundmässan, Stockholm den 17 december. Vilken fenomenal avslutning & final på detta utställningsår det blev!    För Hurrelvingens Maia Nebula var det premiär med inomhusu...

Av Karlsson - 13 november 2017 07:15

  Så då var det dags igen, nu för World Dog Show 2017 den 12 november 2017 i Leipzig, Tyskland. Hundarna börjar bli rätt vana nu vid såväl bilåkning och färjtransporter och gör sig bekvämt nedbäddade i såväl färjhytternas bäddar som mjuka, sköna ho...

Av Karlsson - 9 november 2017 07:15

  Så var vi inte hemma många dagar förrän det var dags igen att packa om utställningsväskan och ge sig iväg. Nu med sikte på German Winner Dog Show 2017 i Leipzig, Tyskland, den 8 november 2017. Kent följde med denna gång och även hundarna DK VV-17...

Av Karlsson - 6 november 2017 06:45

    Jag hade anmält SE UCH Stolta Ebbas Eiktyrner Of Sweden och SE JV-16 Stolta Ebbas Yrsa Af Tinka till Dansk Vinnarutställning 2017 i Herning Danmark. Så den 3:e november var det dags att packa bilen med utställningsgrejor och hundarna och ...

Presentation

Translate

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Gästbok


Skapa flashcards