Alla inlägg den 30 juli 2016

Av Karlsson - 30 juli 2016 21:17

Idag har jag varit till Ransäter på Värmlands Kennelklubbs Internationella hundutställning. Med mig hade jag Stolta Ebbas Yrsa Af Tinka och Gassman's Julius. Julius är ju erfaren och van vid utställningar, men för Yrsa så var detta hennes premiär i utställningsringen. Jag hade planerat allt så noga, så noga just för att minimera att Yrsa skulle få någon obehaglig upplevelse av sin första utställning. Jag först var in till ringen med deras utställningsburar och annan utrustning för då skulle jag kunna ha bättre kontakt och uppsikt över mina hundar på vägen in genom veterinär- och vaccinationskontrollen. Alla vet ju hur stökigt och trångt det är där och det är ju varje hundägares och uppfödares skräck att få sina hundar attackerade av någon annan hund. Valpar och unghundar är man ju väldigt varsam och rädd om för att de inte ska få en sådan upplevelse. Men, den planeringen gick totalt i stöpet idag då premiären för Yrsas del inleddes med en skräckupplevelse! Detta tack vare fruktansvärt oansvariga hundägare som utan tillsyn släpper ut sin Berner Sennenhane ur sin buss UTAN ATT TA PÅ HONOM KOPPEL!!!

   

Allt händer samtidigt. Jag står halft vänd mot min bil för att stänga bakluckan efter att ha tagit ut Yrsa och Julius, och så känner jag att hon trycker sig hårt mot mig. När jag vrider mig runt med Yrsa stående på två ben med ryggen tryckt mot mina ben så ser jag bara något stort, svart och en Julius som försvinner under denna stora Berner Sennenhane! Jag skriker till ägarna tvärs över att de ska ta sin hund! Dessa står då med ryggen mot mig och har alltså 0 koll, kontroll och tillsyn över sin hund! Hanen backar av mitt skrik men är på väg fram igen när ägarna äntligen reagerar. Inget bett hann delas ut men det som hände är illa nog för 3-4 timmar efter denna händelse så vibrerar Yrsa fortfarande av stressreaktionen, dessutom har jag nu en valp som visar rädsla för andra hundar och morrade mot de som kom nära. Hur kul är detta på en skala?



TACK så hjärtligt ni uppfödare av Berner Sennen för att ni sett till att jag kommer att få jobba häcken av mig för att få denna "lovande" (som domaren uttryckte det) tik lugn och säker i sammanhang där det är andra hundar närvarande och inte minst blir det ett hästjobb att få henne att vilja visa sig i utställningsringen. Eftersom ni uppenbarligen är uppfödare själva så borde ni verkligen förstå och veta hur viktigt det är med trygga och säkra hundkontakter under en valp och unghunds uppväxt för de ska bli trygga och säkra hundar som vuxna. Detta är för mig helt obegripligt hur någon uppfödare kan vara så nonchalant och slarvig gentemot sina uppfödarkollegors hundar. Ingen bra reklam för er! 

TACK också för den nonchalans och de föraktfulla kommentarer som ni fällde under tiden jag försökte lugna och berömma Yrsa då hon gick framåt och inte slängde sig i kopplets längd och försökte fly i panik bara bort, bort ifrån allt. TACK, för att ni förklarade att mina lugnande och berömmande ord var det som stressade upp henne. Vet ni vad? Jag trodde i min enfald att det var hennes upplevelse av att få er hund i attackställning som skrämde skiten ur henne. TACK också för att ni överlägset talade om för mig att "-Det hände ju inte något." Nej visst, mina hundar hann inte få fysiska skador, däremot orsakade ert slarv och oansvariga hundägarbeteende att Yrsa visade stressreaktion efteråt inför andra hundar som kom för nära och att Julius nu försvarar sin flockmedlem. Jag stannade kvar tills sena eftermiddagen just för att Yrsa och Julius skulle få "vänja" sig vid alla hundar och bearbeta det som hänt. 


TACK så hjärtligt för allt extraarbete och oro som ert oansvariga beteende orsakat, för nu vet jag vad jag ska göra en lång tid framöver. Jag ber en bön för att jag ska klara av den uppgiften. Jag vet hur fruktansvärt svårt det kan vara och har färskt i minne hur ofantligt mycket jobb det var då jag fick min 1-åriga schäfertiks psyke nästan förstört pga en oprovocerad hundattack. Lita på att jag intensivt ber en bön om att Karma bär er i minnet och ser till att ge er tillbaka i överflöd. 

Presentation

Translate

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2016 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Gästbok


Skapa flashcards