Direktlänk till inlägg 13 augusti 2016

Vår SE UCH Haritzas Diana blev Bäst I Rasen i Askersund idag!

Av Karlsson - 13 augusti 2016 19:43

Vilken vecka och vilken dag! För några dagar sedan fick jag klart för mig att den domaren som jag trodde skulle döma i Askersund inte alls skulle döma där utan det var en helt annan domare, och denna var Moa Persson. Hon kan minsann både anatomi och rasen Dansk-svensk gårdshund på sina fem fingrar - här behövs inget domarkompendium som stöd för bedömningen. Moa var med vid inmönstringen 1987 tillsammans med bl a Lars Adeheimer, Ole Staunskjaer, Marianne Fürst-Danielsson m fl domare när rasen blev en ras under Kennelklubbarna i Sverige respektive Danmark. Hon är också mycket kunnig i anatomi och använder verkligen hela skalan vid sina bedömningar. Sådana bedömningar har man ju respekt för, men man visar kanske inte en hund som inte är riktigt färdig om man inte tål eller vill få påtalat dess brister. Gör man inte det så är det ju inte så kul att inte få Excellenta hundar med sig hem igen, om man säger så.

   

Domens dag närmade sig, och jag var fullt beredd på att det nog kan bli Very Good på åtminstone Julius, 2 år, och lilla Yrsa, 9 månader, då båda har sina brister eftersom de inte är färdigutvecklade än. Julius pappa SE UCH FI UCH Stolta Ebbas Cernunnos Af Mac Cee och våra andra hundar efter Stolta Ebbas linjer följer verkligen rasstandarden och är färdiga i kroppen sent, oftast inte förrän i 3-4 års åldern. Lilla Yrsa är ju bara 9 månader och nu i höglöp vilket kanske inte är den optimala läget att visa henne. När sedan dagen börjar med att jag tog på mig jumpern med avigsidan utåt, fortsatte med några mindre katastrofer och när jag äntligen var framme på utställningsplatsen och kraschade en termoskanna - ja då höll jag på att vända om hemåt igen! Jag satt och funderade en halvtimma på om jag skulle vända på klacken, men tänkte att är jag här kan jag ju lika gärna ta mig och hundarna in, genomlida en uppfödares alla kval och ångest och med böjd nacke ta emot domen över mina usla hundar. Blir det Good kan vi ju gemensamt hoppa i bäcken på väg tillbaka... 

  
Promenaden in till utställningsområdet ska vi inte prata om, det var en pärs värdig en alpbestigning med en tik i höglöp, en i löp och en hane som gärna ville göra något annat än att promenera från parkeringen in till ringen. 
  

 


Som tur var hade jag ordnat hjälp med visningen och handlern Linda Ulriksen visade Julius med glans trots att han taktade som en brunstig hingst i ringen, och han blev trots detta 1:a i Öppenklass med Excellent!
  
Yrsa - som ju var orsaken till brunstigheten - fick Excellent kritik och blev 1:a i Juniorklassen med Excellent. 

  


 
SE UCH Haritzas Diana visades av Linda och fick också Excellent, vann Championklass med CK och blev Bästa Tik och BIR för domare Moa Persson, Sverige!
    
 

I finalringen grupp 2 blev hon dock oplacerad, men hon kom dit iallafall! 

Nu är vi hemma och jag är SÅ himla glad över våra Excellenta hundar! Tack Linda för handling och hjälp  idag! 

  

 

Grattis också till Dianas uppfödare Göran Cajhagen och Pia Linell på Haritzas kennel. Göran och Pia tillhör pionjärerna bland uppfödare av rasen Dansk-svensk gårdshund och de var med och startade Rasklubben för Dansk-svensk gårdshund. 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Karlsson - 5 januari 2018 23:39

  Usch så det tog emot att åka till My Dog i år! Det kändes verkligen att jag var trött på utställningar då  höstens flackande verkligen hade sugit musten och lusten ur mig trots alla positiva framgångar. Jag kände att jag ville vara hemma, men då ...

Av Karlsson - 18 december 2017 23:00

Så, där kom sista utställningen för året - SVENSK VINNARE Dog Show 2017 på Hundmässan, Stockholm den 17 december. Vilken fenomenal avslutning & final på detta utställningsår det blev!    För Hurrelvingens Maia Nebula var det premiär med inomhusu...

Av Karlsson - 13 november 2017 07:15

  Så då var det dags igen, nu för World Dog Show 2017 den 12 november 2017 i Leipzig, Tyskland. Hundarna börjar bli rätt vana nu vid såväl bilåkning och färjtransporter och gör sig bekvämt nedbäddade i såväl färjhytternas bäddar som mjuka, sköna ho...

Av Karlsson - 9 november 2017 07:15

  Så var vi inte hemma många dagar förrän det var dags igen att packa om utställningsväskan och ge sig iväg. Nu med sikte på German Winner Dog Show 2017 i Leipzig, Tyskland, den 8 november 2017. Kent följde med denna gång och även hundarna DK VV-17...

Av Karlsson - 6 november 2017 06:45

    Jag hade anmält SE UCH Stolta Ebbas Eiktyrner Of Sweden och SE JV-16 Stolta Ebbas Yrsa Af Tinka till Dansk Vinnarutställning 2017 i Herning Danmark. Så den 3:e november var det dags att packa bilen med utställningsgrejor och hundarna och ...

Presentation

Translate

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Gästbok


Skapa flashcards