Alla inlägg den 23 juli 2012

Av Karlsson - 23 juli 2012 16:56

känner man sig som djurägare när det gäller valet mellan att använda Frontline Comp eller liknande medel för att ge våra husdjur ett skydd mot fästingar, eller att använda diverse hokus-pokus-kurer som inte fungerar och därmed utsätta sitt djurs hälsa för fästingburen smitta. Vad ska man välja? Vad är "farligt"? Farligt för djuret eller miljön, eller ofarligt för fästingen...


Jag har tidigare hört till den kategorin som högt & ljudligt talar om för alla som vill & vill slippa höra på, att jag minsann inte använde några gifter på våra hundar eller katter. Nej, jag var så duktig att jag plockade bort alla fästingar! ...Minsann! & fy på de andra som var så lata & okunniga att de använde NERVGIFTER som förstörde vår jord!


Men, det var innan vi flyttade till den gård där vi nu bor & driver vårt företag. Här finns det mer av rådjur, älg, räv, grävlingar, lodjur och harar som alla hjälper till att sprida fästingar, och det är fästingar i mängd. I början försökte jag plocka, men insåg rätt snart min begränsning dels pga antalet fästingar men även beroende på det antal hundar vi nu har. Jag började leta efter skyddspreparat, ja, eller rättare sagt preparat & metoder som påstods hålla fästingar borta. Men, fann att de flesta var bara bluff & båg & falsk reklam, dvs de flesta fungerade inte alls i ett fästingintensivt område & många hade bara en ytterst begränsad effekt. Jag pratade med veterinärer & andra sakkunniga om fästingburna sjukdomar & fick upp ögonen för vilka fruktansvärda hälsoeffekter de för med sig i stor numerär & många gånger i det fördolda då dödsorsaken är en följd av fästingbett och inte alltid direkt relaterad till det. Precis som hos människor slår Borrelia totalt ut de hundar som får denna sjukdom, likaså finns det ledproblem, nedsatt njurfunktion, hjärnhinneinflammation m m som en direkt följd av fästingburen smitta.


Efter mycket efterforskande där jag ställde fästingburna smittor & sjukdomar mot det man vet om bieffekter av preparat som Frontline, Scalibor e dylikt - ja, då blev valet lätt. Vi använder nu Frontline Comp regelbundet på våra hundar & katt. Ja, eller gjorde kanske jag skulle säga. För med vårens två valpkullar & de diskussioner om för & emot samt olika metoder, bärnsten med mera så hade jag tyvärr mot bättre vetande låtit mig påverkas av tyckande & tro istället för att lita till den kunskapgrund jag fått fram i mina efterforskningar. Tyvärr, tyvärr med facit i hand så gav jag inte tikarna Bella och Tinka Frontline Comp under tiden de var dräktiga & hade valparna hos sig som jag tidigare år gjort.



 

Eftertankens kranka blekhet är ett hårt, mycket hårt uppvaknande och insikt.  Bella ligger nu på djursjukhuset med hjärnhinneinflammation, troligen resulterande från fästingburen smitta & högst sannolikt som ett resultat av att jag inte behandlade dem med fästingmedel som jag tidigare år har gjort. Vi vet ännu inte hur det går med henne, men ALDRIG mer att jag kommer att låta mig påverkas av tro & tyckande när fakta & grundläggande bevis finns att väga emot konsekvenserna av något. 


Ni som tvekar inför att använda Frontline Comp eller liknande - ställ det emot att din kära hund eller katt får plågas något oerhört, aldrig kommer att bli riktigt frisk eller rent av dö i förtid - Vad väljer du då?
Är du villig att spela rysk roulett med din väns hälsa?


För mig är valet lätt.

Presentation

Translate

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards