Direktlänk till inlägg 4 februari 2010

Ibland blir det inte som man tänkt sig...

Av Karlsson - 4 februari 2010 09:15


Är det inte så, att i uppdraget som valpförmedlare för en rasklubb så är det information om de uppfödare som följer rasklubbens rekommendationer som en valpförmedlare skall lämna? Eller är det så, att i rollen ingår också att lämna desinformation om uppfödare som själva valt att inte stå med på rasklubbens uppfödarlista? Tja, det beror väl på hur slugt och listigt denna går tillväga – information kan lätt bli desinformation i manipulativa händer. Men ibland går det inte riktigt som planerat...


Detta är en historia som jag fick återberättat av en familj som varit valpspekulanter till helt nyligen.


Familjen Andersson hade bestämt sig för att bli med hund. Hunden, dvs valpen, skulle vara av en viss bestämd ras. Ett av önskemålen familjen hade var att de gärna ville köpa valpen från en uppfödare på relativt nära avstånd. Så de vänder sig till en valpförmedlare i rasklubben X för att söka få information om vilka uppfödare som fanns i länet.


Valpförmedlaren inleder direkt med att uttala;


”-Ja du har ju kennel S där du bor, men den kan jag inte rekommendera. Ja, du förstår, den finns ju inte med på klubbens uppfödarlista….” 


Detta sägs utan att Fru Andersson ens har ställt en specifik fråga eller bett om information om just denna uppfödare.


Valpförmedlaren fortsätter med att ”förklara”;


”- Du har väl läst NN:S blogg? Det är ju inte så att vi är ovänner, nej, inte alls. Vi ses ju ofta på utställningar och träffar, och hälsar och pratar med varandra när vi möts. Men jag kan inte rekommendera hennes kennel."


"- Men det finns en uppfödare i länet, nere i Knalleland. En uppfödare som jag kan rekommendera, och det är kennel Fågelhöjden. Det är en Seriös uppfödare.”


Då svarar fru Andersson;


”- Men så bra! Kennel S har ju en kull just nu där tiken kommer från kennel Fågelhöjden...”

 
 
CarinaJ

CarinaJ

4 februari 2010 09:52

Någonstans i denna historia är det någon som saknar självinsikt!!!!
Kan man åtminstone inte ha vett att va tyst om man inte har nåt vettigt att informera ovetandes valpspekulanter om???????
Hur länge ska detta spektakel få fortgå???????????

http://skaneskrabban.se

 
checkpoint

checkpoint

4 februari 2010 10:00

Ja du, den klubben skulle definitivt behöva byta valpförmedlare. Som valpköpare gäller det att kontakta flera uppfödare och själv bilda sig en uppfattning om var man vill köpa sin valp. Vi som är uppfödare vet ju att kontakten med våra valpköpare är en stor glädje i uppfödningen. Många av mina bästa vänner genom åren har varit mina valpköpare. Hoppas att "fru Andersson" fick tag en en trevlig valp hos en uppfödare som dom trivs med.

http://checkpoint.bloggplatsen.se

 
Julie S

Julie S

4 februari 2010 12:26

Hahaha... så kan man spørge om valpförmedlaren fik det tilsigtede ud af at nævne Kennel S overhovedet... :) Hvis raceklubbens rekommendationer gør at kennel S ikke lever op til specialklubbens krav for at komme på valpliste, så skal valpeformidleren ikke henvise til kennelen. Heller ikke for at sige at den ikke kan anbefales! Det er unfair. Man må håbe at "fru Andersson" køber sin hvalp for kennel S bare for det! Og så er jeg enig med ovenstående kommentar om at den raceklub bør få en ny og mere professionel hvalpeanviser.
PS dejligt billede, Erika :)

http://www.muttington.dk

 
Ingen bild

Amonyn

4 februari 2010 16:28

Jag ställer en annan fråga; hur länge har detta pågått????

För länge!!!! Det vet jag i alla fall...

 
Pia KM Schröder

Pia KM Schröder

4 februari 2010 20:08

För flera år sedan sålde jag en valp till en person som sedan startade uppfödning på "min" valp. Jag kan skriva under på att "min" valp var en bra tik MEN hanhunden som valdes var en enkel hane OCH de metoder som denna uppfödare använde sig av i all kontakt med presumtiva valpköpare strider mot allt jag värdesätter. Så visst, en bra tik finns på kennel MEN resten ska också stämma

http://www.wesaborg.se

 
Ingen bild

Mycket nöjd köpare

5 februari 2010 22:28

Låt de sunda hundarna och de fina resultaten tala....... Avundsjuka och förtal ska man inte lägga någon energi på. Bättre då att fortsätta satsa på bästa kvalité och bästa mentalitet det mår man mycket bättre av. Kram och fortsatt lycka och framgång.

 
Elin

Elin

7 februari 2010 19:42

Va söt!! :)

http://www.fluffmonster.blogg.se

 
Ingen bild

aw

7 februari 2010 19:49

Kul att läsa din blogg! Här händer det grejer;) En fråga ? Vad är en enkel hane? Trodde det fanns tik och hane,men enkel hane har jag aldrig hört talas om.Inom människor finns det man o kvinna ,säger man enkel man också då?

 
Ingen bild

Erika

8 februari 2010 06:50

Till "aw": Kul reflektion! Jag funderade lite över "enkel hane" också. Speciellt mot bakgrunden av att avel och genetik inte styrs av föräldrarna främst utan av de bakomliggande generationerna och det som nedärvs från dem - föräldrarnas utställningsmeriter nedärvs ju inte till stor del.
Och, om tikens påverkan är ca 90 % så kanske det borde gå bra med en "enkel" hane... ;o)

 
Ingen bild

Nöjd hundägare

9 februari 2010 06:09

Jag är en ytterst glad ägare till en hund, DSG-såklart, som bereder mig så mycken glädje i mitt( och mattes) pensionärsliv.
Vi köpte den närproducerat ( dvs i närheten av vårt tillhåll på den gröna delen av året ) och är så glada över den kontakt och engagemang som uppfödaren visar.
Oavsett vad fraktioner inom rasen, självutnämnda experter, eller förtalsvilliga d:o än säger , så tycker jag att känslan för att vilja ta fram fina , dugliga och goda rasspecifika individer skall uppskattas och lyftas fram.
Som nybliven DSG-ägare har jag redan blivit lite trött på den smutskastning som tydligen förekommer ( Jag har jobbat mycket med organisatoriska ärenden i mitt yrkesliv , och tänkte eventuellt ägna lite engagemang åt den förträffliga rasen DSG, men har fått en tveksam inställning till om det är värt detta !!!!)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karlsson - 5 januari 2018 23:39

  Usch så det tog emot att åka till My Dog i år! Det kändes verkligen att jag var trött på utställningar då  höstens flackande verkligen hade sugit musten och lusten ur mig trots alla positiva framgångar. Jag kände att jag ville vara hemma, men då ...

Av Karlsson - 18 december 2017 23:00

Så, där kom sista utställningen för året - SVENSK VINNARE Dog Show 2017 på Hundmässan, Stockholm den 17 december. Vilken fenomenal avslutning & final på detta utställningsår det blev!    För Hurrelvingens Maia Nebula var det premiär med inomhusu...

Av Karlsson - 13 november 2017 07:15

  Så då var det dags igen, nu för World Dog Show 2017 den 12 november 2017 i Leipzig, Tyskland. Hundarna börjar bli rätt vana nu vid såväl bilåkning och färjtransporter och gör sig bekvämt nedbäddade i såväl färjhytternas bäddar som mjuka, sköna ho...

Av Karlsson - 9 november 2017 07:15

  Så var vi inte hemma många dagar förrän det var dags igen att packa om utställningsväskan och ge sig iväg. Nu med sikte på German Winner Dog Show 2017 i Leipzig, Tyskland, den 8 november 2017. Kent följde med denna gång och även hundarna DK VV-17...

Av Karlsson - 6 november 2017 06:45

    Jag hade anmält SE UCH Stolta Ebbas Eiktyrner Of Sweden och SE JV-16 Stolta Ebbas Yrsa Af Tinka till Dansk Vinnarutställning 2017 i Herning Danmark. Så den 3:e november var det dags att packa bilen med utställningsgrejor och hundarna och ...

Presentation

Translate

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards