Direktlänk till inlägg 5 november 2009

Strömavbrott...!

Av Karlsson - 5 november 2009 08:30



  


Jaha, så var vinterns första strömavbrott till ända. Det är ju märkligt att jag tas på sängkanten vartenda år, och varenda gång alltid lika oförberedd på ett eventuellt annalkande strömavbrott! Slutsumman av starka stormvindar och elnät i skogsmark är ju nästan lika säkert som summan av 1 + 1.... Det vill säga, träd lägger sig ned och elledning likaså resulterande i ett elavbrott.


Denna gång hade jag inte föreberett någonting, inte tappat upp vatten, inte laddat mobilen och inte vanliga telefonen heller! Idagens moderna samhälle där man sköter sina kontakter via dator, mobil och telefon i nu nämnd ordning så blir vakumet totalt när ingen av dessa tre teknikaliteter fungerar. Men efter att stirrat runt en stund tände vi levande ljus här och där i huset, hämtade filtar och skönk ner i soffan och läste var sin bok. En sån skön och lugn stund det blev av detta första strömavbrott!

 
 
Ingen bild

CarinaJ

5 november 2009 09:08

Känner igen det där..............i Västgötaskogarna...........
Men som du säger, när filten, ljusen å ev boken åkt fram e de rätt mysigt (om det inte varar för länge)
CJ ;-)

 
Duritzan

Duritzan

5 november 2009 22:32

Fotogenlampa är en klar mysfaktor i strömlöst läge; helst då en med "spegel" bakom så att man kan koncentrera ljuset på boksidan.
Men i det allra första steget älskar jag en variant av ficklampa som sitter i sin laddare och tänds automatiskt när strömmen bryts. Det innebär att jag har ledljus för att hitta de grejor jag behöver när strömmen går.

http://www.duritzans.se

 
Ingen bild

Lisbeth

6 november 2009 22:19

vilken bra beskrivning och vilken perfekt illustration till exakt hur det/man ser ut/känner sig när strömmen går. Plupp! så vart det svart... å inget är så svart som en strömlös by på landet i november...
Hur farao gjorde våra förfäder?

 
Ingen bild

Erika

7 november 2009 00:11

Nämen, för dem var det ju svart redan från början!
;o)))

 
Ingen bild

Erika

7 november 2009 20:44

Duritzan: Var hittar jag en sådan ficklampa/vilken är tillverkare? en sådan som du beskriver?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karlsson - 5 januari 2018 23:39

  Usch så det tog emot att åka till My Dog i år! Det kändes verkligen att jag var trött på utställningar då  höstens flackande verkligen hade sugit musten och lusten ur mig trots alla positiva framgångar. Jag kände att jag ville vara hemma, men då ...

Av Karlsson - 18 december 2017 23:00

Så, där kom sista utställningen för året - SVENSK VINNARE Dog Show 2017 på Hundmässan, Stockholm den 17 december. Vilken fenomenal avslutning & final på detta utställningsår det blev!    För Hurrelvingens Maia Nebula var det premiär med inomhusu...

Av Karlsson - 13 november 2017 07:15

  Så då var det dags igen, nu för World Dog Show 2017 den 12 november 2017 i Leipzig, Tyskland. Hundarna börjar bli rätt vana nu vid såväl bilåkning och färjtransporter och gör sig bekvämt nedbäddade i såväl färjhytternas bäddar som mjuka, sköna ho...

Av Karlsson - 9 november 2017 07:15

  Så var vi inte hemma många dagar förrän det var dags igen att packa om utställningsväskan och ge sig iväg. Nu med sikte på German Winner Dog Show 2017 i Leipzig, Tyskland, den 8 november 2017. Kent följde med denna gång och även hundarna DK VV-17...

Av Karlsson - 6 november 2017 06:45

    Jag hade anmält SE UCH Stolta Ebbas Eiktyrner Of Sweden och SE JV-16 Stolta Ebbas Yrsa Af Tinka till Dansk Vinnarutställning 2017 i Herning Danmark. Så den 3:e november var det dags att packa bilen med utställningsgrejor och hundarna och ...

Presentation

Translate

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards