Alla inlägg den 8 september 2009

Av Karlsson - 8 september 2009 21:01

  

Hemkommen från veterinären så kommer reaktionen, tårarna trillar och jag skakar som ett asplöv. Varför? Jo, min älskade chokladhund Anni var ute en stund i eftermiddags och kom sedan in och la sig i sin korg. Jag märkte inget konstigt när hon kom in, men så ser jag att de andra hundarna stillnar och sluter upp kring henne. Hennes valp Ewert lägger sig bara helt lugnt och stilla jämsides med henne, ett inte så vanligt beteende i tandtrillar och slyngelåldern som han är just nu. När jag går fram så ser jag vad som har hänt. Ett hål, ett stort hål rakt in i bröstet! Bogben och bröstkorg syns under blodet som pumpar ut ur hålet. En typisk sticksårskada om det vore en häst - nu är det Anni som råkat ut för detta.


Här får jag helt hjärnsläpp! Kommer inte på ett enda telefonnummer, jag som har ett otroligt sifferminne i vanliga fall. Jag klarar inte av att få fram kontaktlistan eller telefonnummer på mobilen heller. Kommer på 118118 och de hjälper mig ringa först till vår lokala veterinär - inget svar. Ringer nästa, dvs Tassarnas Djurklinik i Töreboda, men dit får vi inte komma - de har inte tid med oss. Ringer vidare till Vadsbo Veterinär i Mariestad som tar emot oss direkt. Som tur är så var min son Jonathan hemma, han följer med i bilen och tar hand om Anni (och mig) medan jag försöker köra.


Skadan är ca 4-5 cm djup, ett sticksår rakt in mellan bogblad och bröstkorg som har penetrerat rakt in i nervknuten till höger framben. Hon har lite känsel i tårna konstaterar veterinären, men det är för tidigt att säga om rörelseförmågan kommer att bli nedsatt eller ej.


Nu är hon hemma, sydd och med strut på huvudet, nedbäddad i vårt sovrum. Denna gång fick vi med smärtstillande tabletter för några dagar framöver, och med en försäkran att vi får fler om det så behövs. Det känns skönt med tanke på hur hemskt det var för Bella för en kort tid sedan. Efter en operation där det togs bort sporrbenet släpptes hon iväg hem av den Djurkliniken helt utan förskrivning av smärtstillande - vilket vi och apotekspersonalen upptäckte när jag skulle hämta ut receptet 5 minuter innan stängningsdags. Försök få tag i en veterinär i Skaraborg vid den tiden! Det blev en fruktansvärd natt för Bella och för oss - hon låg och "grät" och gnydde av smärta hos oss under hela första natten igenom. Den upplevelsen  hoppas jag att Anni slipper nu.



Presentation

Translate

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards